World Cup Åre

Idag har jag varit funktionär på World Cup i Åre. Det var jättekul!
Vi åkte hemifrån 7.15 till VM:8-an där vi fick västar och information. Sen åkte vi upp till toppen och ner till störtloppsstarten. Vi hasade alla igenom banan och fick info om var alla hasstopp var. 5st sammanlagt.
1:a herrarnas start
2:a lillbranten ovanför olympia
3:e ingången till stövelbranten
4:e russi(så lät det) första hoppet
5:e jämte där gästrappet och banan går ihop, minns inte vad det heter.

Sen upp till toppen och ner till start igen. Halva gänget hann sticka ner och hasa, men sen blev vi stoppade för att de skulle måla linjer. Så vi väntade på start nästan en timme innan tävlingen drog igång. Men vi hade det riktigt trevligt tycker jag. Vi åkte iväg två och två efter åkarna. 7 föråkare, sedan körde vi efter varannan åkare fram till åkare nr 10. Efter det åkte vi efter varje åkare.
Vissa hann bara med att åka ner 1 gång, jag hann med två gånger.
När vi hade hasat lillbranten, där många körde ur, och stannade i stövelbranten, var det dags för Anja Pärsson. Där står vi och lyssnar på radion, och hör att hon kör ur. Jag fick lite ångest när jag insåg att det var jag som var sist i banan innan henne, den som hasade innan hennes åk...
Vi hasade sen efter en åkare, till hoppet. Där ser vi Anja komma åkandes sen, och så sladdar hon in och ställer sig bredvid mig :)

Efter åkare 44 körde vi en gång till, jag längst fram den här gången (så JÄVLA skojj =D ) och tydligen såg min stolta mamma mig på TV..=P

I stöveln hade vi bråttom och drog på som satan, och fort gick det! Hur kul som helst att köra i samma bana som världscups-tävlarna, även om vi plogade.. :)

Efter tävlingen fick vi lunch i volontärstältet. Sen åkte några av oss upp igen och fick nya instruktioner. Den här gången åkte vi upp till toppen, ner till start och tog ner alla nät. Eftersom att inga fler tävlingar går där uppe, utan i morgon startar de vid lillbranten, efter bäckfallet ovanför olympiaplatån, tåg vi ner flera hundra meter nät. Men det gick fort, vi var väldigt effektiva, så det var lugnt. Vi var klara runt 15.45.

Jag kom ner till bilen och såg att Fredrik tagit mina skor i stället för sin syster Johannas, så jag åkte hem till torpet i strumpor.

Jag vill också tillägga att jag körde om Anja Pärsson idag. Innan tävlingen. I besktningen av backen, när vi hasade. Men endå. Jag har kört om henne! Woho!

Nu pallar ni inte läsa mer, så nu kommer lite bilder. Kolla facebook för fler bilder, där lägger jag nog upp alla från idag. Puss på er!


Spöklikt att se Tusenmetersliften. Vajjern och stolarna ligger på marken, stolarna är loss från vajjern men ligger kvar. Kusligt och ledsamt att se!


Tränarna tittar ut över dalen..


Taggade inför att få börja hasa. Helrött = Skidskola


Ca kl 8.00 idag. Vad gjorde ni då?


Hasstopp nr 3, ovanför Olympia.


Helblå bruden = Anja Pärsson!!!


Vackertväder i Stöveln, många hasare...


Den här herren har levererat all radio-utrustning till Skistar och World cupen, Skidskytte VM osv. Coolt tycker jag, dock glömde vi att hälsa. Men han bor i Östersund i alla fall.


Glada gänget! Här väntar vi på att tävlingen ska starta..


Här tar vi ner nät...Inte det roligaste på dagen, men här träffade vi å andra sidan de människorna som var mest tacksamma, för att vi inte drog efter lunch som det först var planerat.


Så här fräsh var jag inte när jag kom hem idag, det var jag däremot härromdagen innan jobbet..

Nu: uppdrag Dusch!


Kommentarer
Postat av: Mimmi

När ni var så många hasare - som vid stövelbranten: hur bestämdes det VEM av er som skulle åka? Du skrev att en del bara hann hasa banen EN gång.

Jag vill läsa mer :) Veta mer :) Är nog inte den enda :)) Tack för att du delar med dig Mysan! Det är jättekul att se och läsa! Puss!!

2011-02-26 @ 17:29:41
URL: http://www.aventyrenso.se
Postat av: Mimmi

Dina skor på rymmen..

...men Mayas PJÄXOR har åkte till Italien...medan hon åkte till Österrike. Någon som klev av innan henne och bytte buss tog fel bag.

Stackars Maya, hon som hade fått så mycket fix gjort på sina pjäxor..

2011-02-26 @ 17:58:53
URL: http://www.aventyrenso.se
Postat av: Myran

Hehe, som jag skrev, alla hasade igenom hela banan en gång. Sen skulle vi göra det igen, (man gör det i grupper om ca 7 personer) och halva gänget hann iväg. Sen blev vi stoppade av en tävlings-gubbe, för att de skulle måla linjer. Sedan åker man i par efter varje åkare, alltså två och två. Vi gjorde så, att vi åkte en från Skistar, och en som åkt tidigare, så att alla par hade någon som visste exakt var stoppen låg. Vi hann inte med alla stopp första gången, då vi avbröt för att vi var i vägen för åkarnas besiktning.

Vi parade alltså ihop oss slumpvis på toppen när vi skulle hasa under tävlingen. =)

2011-02-26 @ 21:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0